Blanke Marietje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marieke gort - WaarBenJij.nu Blanke Marietje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van marieke gort - WaarBenJij.nu

Blanke Marietje

Door: marieke

Blijf op de hoogte en volg marieke

12 November 2004 | Suriname, Paramaribo

Ook al geniet je doordeweek al heel erg. Toch kijk je hier ook naar de weekenden uit.
Zo ook dit weekend. We zijn donderdag aan het eind van de middag vertrokken naar de blanche marie watervallen. Voor dat de trip begint krijg je niet veel informatie, dus het is altijd afwachten wat je mee gaat maken. Na een lange busreis zijn we aangekomen bij de boot waarop we uiteindelijk drie nachten gingen overnachten. De boot had onderin een grote hut met bedden, maar voor de echte survivals onderons was er op het bovendek nog ruimte voor zo'n twintig hangmatten. Toen we de boot al zagen wisten we dat dit weekend alles goed voor geregeld was. vrijdagochtend begonnen we te varen en dat hebben we gemerkt ook in onze slaap. Na een paar uurtjes in een massagebed gelegen te hebben, kon je een lekkere bak koffie krijgen. Die vervolgens heerlijk in het zonnetje op het dek werd opgedronken. Dat is ook wel grappig trouwens, het ontbijt is hier wel een beetje appart. Er werd altijd uitgebreid gekookt sochtends. Dan krijg je weer sardientjes op brood, dan weer knakworst met ui en knoflook, dan weer rijst enz. ELke trip snappen je darmen ook niks meer hoe ze het spul moeten verwerken maar goed. Na uren varen kwamen we aan bij brits guana ??? daar zijn we bij een indianedropje aan wal gegaan. Dat dorp was echt een paradijsje op aarde. Heel primitief, maar wat een mooie plek. Vruchten worden uit de bomen gehaald. Kokosnoten worden voor je ogen geplukt en dan dat uitzicht op het water met mooie palmbomen ervoor. Echt schitterend.
Na dit dorp zijn we naar nog een indianedorp verderop gevaren. Dit dorp had duidelijk ontwikkelingshulp gehad. Straten netjes betegeld en hier en daar een kroegje. Het grappige hier was wel dat je werd voorgesteld aan het 'opperhoofd'(die overigens niet meer in een wigwam woont).
Vanuit dit dorp zijn we de volgende dag vertrokken naar de blanche marie. In de bakken van twee blauwe pickups hebben we langer dan twee uur ons kontje zwaar mishandeld (zelfs een vetlaagje voelde niet meer zacht aan ;)). Vlak bij de blanche marie moesten we ook nog eens recht door de jungle de takken van ons afslaan. Op de terugweg is er het een en ander in de bomen blijven hangen.
De waterval stond praktisch droog. Hier en daar een grote plas waar je in kon baden en douchen. Maar dat maakt allemaal niet uit want het was zo al ontzettend mooi. smiddags hoorden we vanuit het oerwoud achter ons een groep brulapen. Wat doen die hun naam eer aan zeg ongelovelijk.
Na deze dag zijn we snachts weer terug gaan varen naar nickerie. Tot laat in de nacht op het dek muziek maken, dansen en sterren kijken.
Zondag zijn we naar een opening van een sportveld geweest. Dit was een project van onze huisbaas dus moesten we er even langs. Het was ontzettends lachen, we hebben honkbal gespeeld tegen lokale huisvrouwen (dachten we). Achteraf bleek het al jaren een team te zijn. Dik ingemaakt dus. Dit verlies werd vervolgens goed gemaakt met een potje voetbal, waar wij NEDERLANDERS toch veel kaas van hebben gegeten ;). Natuurlijk wonnen we dat.
Helaas moet ik nu stoppen wat mijn tijd is op. Dus doeidoei.

• 14 November 2004 - 13:56

Papiek:

Top Mariek. Mooi verhaal
    Ik ben wel benieuwd hoe je er straks uitziet als je terugkomt. Gat zonder vet, Darmen in de knup, neus verbrandt, oren doof, haar in de takken, voetbalbenen (jij ook al)enzenz. groeten he doei.

• 18 November 2004 - 17:09

Takiwi:

lekker realax leventje heb jij daar zeg hoeveel kost zo`n tripje naar jou????
    dan kom ik graag even bij je langs...

De groeten .t.

• 23 November 2004 - 18:01

Pieter:

Hee marieke, heel erg bedankt voor jullie kaartje. Hij is vandaag aangekomen en ik zag dat jullie hem 26 oktober gepost hebben, das dus bijna een maand!!!! Maar in iedergeval bedankt en veel plezier donderdag met geeuwke zijn verjaardag!!!

• 25 November 2004 - 16:36

Ellis:

Heej Marieke,
    gefeliciteerd met mijn broer....veel plezier vandaag!

• 25 November 2004 - 16:39

Pieter:

Heej marieke jij ook van harte gefeliciteerd met mijn broerTJE!!! veel plezier vandaag

• 25 November 2004 - 22:43

Henk Corina Annika Marlee:

Hoi Marieke, jij natuurlijk ook gefeliciteerd!!! Veel plezier en we horen de verhalen vast wel weer.

• 26 November 2004 - 20:04

Marieke:

Leuk al die felicitaties, dankjewel. Volgens mij heeft geeuwke wel een leuke verjaardag gehad. Twas op die dag 1 groot feest in Suriname dus wat wil je nog meer.

-x-

• 27 November 2004 - 18:54

Lianne:

Heej die Mariek,
    Jij ook nog gefeliciteerd he met je vriendje!! Gelukkig ben jij het wel gewend dat ik overal een beetje later mee ben..

• 27 November 2004 - 19:00

Lianne Nog Even:

Maar wel alvast gefeliciteerd met je vader! Dus Papiek: van harte morgen...
    Kus en groetjes

• 28 November 2004 - 21:06

is er nou nog nieuws???

• 28 November 2004 - 21:09

feliciteer geeuwke ff
    talitha

• 12 December 2004 - 17:25

Takiwi:

marieke ben opgegeten door piranga`s ofzo??
    of ontvoert ddor apen???
    een kip geworden??

uitgesotven groeten talitha

• 13 December 2004 - 22:22

Piek:

haha takiwi, nee hoor ik leef nog. Heb het zowaar druk druk druk in Suriname. Zal snel weer wat schrijven.

-x-

• 18 December 2004 - 18:10

Laura:

Hee Marieke ik was je website kwijtgeraakt....Maar ik heb 'm weer gevonden!
    Ik ga zo alles even bijlezen, je maakt nog es wat mee in het buitenland.
    Lees jij je mail wel eens uit? Dan stuur ik je een mailtje :) Ik ben nu aan het werk ik moet nog een uurtje..... Liefs en hopelijk tot snel!